Pensioenregeling

Pensioenregeling

Pensioenregeling voor uw werknemers

De voordelen op een rij

Begeleiding aan HR en OR

Complexe materie vertaald naar heldere taal

Sterke onderhandelingskracht richting pensioenuitvoerders

Wat is een pensioenregeling

Een pensioenregeling is de overeenkomst tussen werkgever en werknemers over de inhoud van het pensioen. In de pensioenregeling wordt niet alleen pensioenopbouw na pensionering, bij overlijden en bij arbeidsongeschiktheid omschreven maar bijvoorbeeld ook de pensioenbijdrage van de werkgever en de eventuele eigen bijdrage van de werknemers. Pensioenregelingen kunnen variëren in vorm en inhoud, afhankelijk van de specifieke wensen en behoeften van de werkgever en zijn medewerkers. Voor de uitvoering van de pensioenregeling sluit de werkgever een overeenkomst met een pensioenuitvoerder.

  • Werkgever en werknemer
    Werkgevers en werknemers(vertegenwoordiging) maken samen afspraken over de arbeidsvoorwaarde pensioen. Deze afspraken worden vastgelegd in de pensioenovereenkomst, vaak opgenomen in de arbeidsovereenkomst met een verwijzing naar het pensioenreglement. Het pensioenreglement werkt de pensioenregeling in detail uit.
     
  • Pensioenuitvoerder
    De werkgever is verplicht om de pensioenovereenkomst onder te brengen bij een pensioenuitvoerder. Dit kan een Pensioenfonds, Verzekeraar of Premiepensioeninstelling (PPI) zijn. De afspraken tussen de werkgever en de pensioenuitvoerder worden vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst.
     
  • Pensioenreglement
    De pensioenuitvoerder legt voor de werknemer de inhoud van de pensioenregeling vast in een pensioenreglement.  
     

Collectief pensioen
Een collectief pensioen is een pensioentoezegging  voor een groep werknemers. Het belangrijkste kenmerk van een collectief pensioen is dat er een verplichte deelname geldt voor een groep van bestaande en toekomstige werknemers. Hierdoor is er een gelijke behandeling voor iedere werknemer. Het voordeel is dat bepaalde administratieve processen, zoals in- en uitdiensttreding, eenvoudiger worden beheerd. Ook worden bij verplichte deelname medische risico’s beter gespreid.
 

 

De voordelen van een pensioenregeling voor werkgevers

Pensioen wordt vooral gezien als uitgesteld loon, maar kan ook zorgen voor inkomen bij arbeidsongeschiktheid of voor inkomen voor nabestaanden als een werknemer overlijdt. Een pensioenregeling is, na het salaris, wellicht de meest kostbare en belangrijkste -secundaire- arbeidsvoorwaarde. Werknemers verwachten, wanneer zij voor een bedrijf gaan werken, dat ‘het pensioen’ altijd geregeld is. Een pensioenregeling aanbieden aan uw werknemers hoort bij professioneel goed werkgeverschap en helpt om u een goede werkgever te maken. 

Voordelen voor de werknemer

  Extra inkomen: Het draagt bij aan een aanvullend inkomen dat ingaat bij pensionering. Het is daarbij een aanvulling op de AOW.
   Financiële zekerheid nabestaanden: Het biedt een inkomen voor de nabestaanden bij overlijden van de werknemer. Dit kan zowel tijdens de dienstbetrekking zijn als na pensioneren. 
   Financiële zekerheid bij arbeidsongeschiktheid: Bij arbeidsongeschiktheid gaat de pensioenopbouw door zonder dat daarvoor (de volledige) premie is verschuldigd.
   Fiscaal voordeel: De eigen bijdrage van de werknemer is vrijgesteld van loonbelasting en sociale verzekeringspremies voor de werknemer.

Voordelen voor de werkgever

  Werknemersbinding: Het helpt bij het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers.
  Belastingvoordeel: De pensioenbijdrage werkgever is aftrekbaar als bedrijfskosten, waardoor de belastbare winst van de werkgever vermindert.

Een goede pensioenregeling past bij de strategische doelstellingen van uw bedrijf en ondersteunt uw bedrijf bij het werven en behouden van werknemers. 

 

Het Nederlandse pensioenstelsel

Het Nederlandse pensioenstelsel is gebaseerd op drie pijlers: de Algemene Ouderdomswet (AOW), pensioenopbouw via de werkgever en aanvullende individuele voorzieningen in de privésfeer, zoals een lijfrente.

  1. Eerste pijler: AOW 
    De AOW is een basispensioenuitkering die door de overheid wordt verstrekt. Iedereen die in Nederland woont of werkt, bouwt automatisch AOW op. De hoogte van de AOW-uitkering is afhankelijk van het aantal jaren dat iemand in Nederland heeft gewoond of gewerkt. 
     
  2. Tweede pijler: Pensioen via de werkgever 
    Ongeveer 90% van de Nederlandse werkgevers biedt een pensioenregeling aan hun werknemers. Deze regeling zorgt voor een aanvullende uitkering bovenop de AOW. Het doel is om voor de werknemers na hun pensionering een redelijk inkomen te realiseren, dat in verhouding staat tot het salaris tijdens het dienstverband. 
     
  3. Derde pijler: Aanvullende individuele pensioenvoorzieningen 
    Naast de AOW en het werkgeverspensioen kunnen werknemers zelf een extra pensioen regelen. Dit kan via individuele voorzieningen in de privésfeer, zoals een lijfrente of door te sparen en te beleggen. Deze pijler biedt extra financiële zekerheid en flexibiliteit voor de oude dag.

Het Nederlandse pensioenstelsel combineert AOW (overheidsuitkering), werkgeverspensioenen en individuele aanvullingen. Werkgevers moeten een pensioenregeling aanbieden als er een verplicht bedrijfstakpensioenfonds (bpf) is. Werknemers zijn verplicht deel te nemen aan de pensioenregeling van hun werkgever als deze aanwezig is. Deze combinatie zorgt voor een brede dekking en meer financiële zekerheid voor werknemers. 
 

Afbeelding van het Nederlandse pensioenstelsel met drie pijlers: 1e pijler (AOW), 2e pijler (werkgeverspensioenregeling), en 3e pijler (aanvullende individuele voorzieningen).

 

Verplicht of niet verplicht gestelde pensioenregeling 

Ongeveer 90% van de Nederlandse werkgevers biedt hun werknemers een pensioenregeling aan. Het is in principe niet verplicht om een pensioenregeling aan te bieden, tenzij er een bedrijfstakpensioenfonds (bpf) verplicht is gesteld of de cao bepaalde pensioeneisen stelt. Alle werknemers krijgen daarbij dezelfde toezegging. Een bpf hanteert vaak een maximum salaris waarover pensioenopbouw plaatsvindt. Boven dat salaris bouwt een werknemer geen pensioen op. Een werkgever kan dan zelf besluiten om, in het kader van goed werkgeverschap, zelf een aanvullende collectieve pensioenregeling aan te bieden. Deze aanvullende pensioenregeling heeft dan alleen betrekking op het salarisdeel boven het maximum salaris.  Dit heet ook wel een excedentpensioenregeling. 

Is er geen verplichtgesteld bpf of zijn er geen pensioeneisen vanuit de cao? Dan heeft de werkgever de vrijheid om zelf de pensioenregeling te bepalen. Bij het samenstellen van de pensioenregeling is het belangrijk om pensioen een strategische plek te geven binnen het totale arbeidsvoorwaardenpakket. Wat verstaat u onder goed werkgeverschap? Hoe wilt u zich als werkgever positioneren, ook in de krappere arbeidsmarkt? 

Let op: Een eenmaal toegezegde (niet verplicht gestelde) pensioenregeling of een aanvullende excedentpensioenregeling is een arbeidsvoorwaarde. De werknemer kan hier rechten aan ontlenen en een werkgever kan niet zomaar eenzijdig stoppen met een pensioenregeling. Voor het wijzigen of beëindigen van de pensioenregeling is individuele instemming van de werknemers / instemming OR nodig.

Nieuwe pensioenregeling

Als er geen verplichtgesteld bpf is, kan de werkgever de nieuwe pensioenregeling of de excedentpensioenregeling volledig zelf samenstellen. Wij adviseren bedrijven in zulke gevallen eerst een pensioenvisie en doelstellingen vast te stellen en de redenen waarom de pensioenregeling wordt opgetuigd goed te begrijpen. Wilt u bijvoorbeeld een regeling die vergelijkbaar is met die van uw belangrijkste concurrenten, of wilt u juist een betere om een aantrekkelijkere werkgever te zijn? Het is verder ook belangrijk om de behoeften van uw werknemers te kennen. Het samenstellen van een pensioenregeling is maatwerk, gebaseerd op de nieuwste trends, ontwikkelingen, wetgeving, uw bedrijfssituatie en de wensen van uw werknemers. Alle afspraken moeten vanzelfsprekend binnen de wettelijke en fiscale kaders passen.

Verlengen pensioenregeling aan het einde van de contractperiode

Verplichtgestelde pensioenregelingen hebben doorgaans geen contractduur, maar het fondsbestuur en de sociale partners kunnen besluiten de uitvoering van de pensioenregeling op enig moment stop te zetten. Voor de pensioenaanspraken van werknemers moet dan een passend alternatief worden gevonden. Niet-verplichtgestelde pensioenregelingen worden meestal ondergebracht bij commerciële pensioenuitvoerders zoals verzekeraars of PPI's, die een contractduur van -vaak- vijf jaar of een abonnementsvorm hanteren.

Aan het einde van de contractperiode is het belangrijk om tijdig te beoordelen of verlenging nodig is. Dit biedt de gelegenheid om de voorwaarden te herzien en aan te passen aan de nieuwste wet- en regelgeving. Veranderingen kunnen alleen met wederzijdse goedkeuring van zowel werkgever als werknemers worden doorgevoerd.

Tussentijds wijzigen pensioenregeling

Verplichtgestelde pensioenregelingen kunnen alleen door sociale partners via cao-onderhandelingen worden gewijzigd. Niet-verplichtgestelde regelingen kunnen aan het einde van de contractduur worden gewijzigd, tenzij er sprake is van gewijzigde wet- en regelgeving of zwaarwegende bedrijfsomstandigheden. Voor het wijzigen van de pensioenregeling, ook als gevolg van wettelijke maatregelen, is de instemming van de individuele werknemers of de ondernemingsraad (OR) nodig. Het is belangrijk dat werkgevers tijdig en zorgvuldig communiceren over de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor, om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen goed geïnformeerd zijn en instemmen met de aanpassingen.

 

Pensioencommunicatie

Pensioen is een belangrijke investering. Goede communicatie zorgt ervoor dat werknemers de waarde van de pensioenregeling begrijpen en waarderen. Communicatie bij het invoeren, verlengen en wijzigen van pensioenregelingen wordt als vanzelfsprekend beschouwd en is soms zelfs verplicht. Maar communicatie op voor de werknemer belangrijke sleutelmomenten en bij specifieke life-events blijkt het meest effectief te zijn. Werkgevers moeten zorgvuldig overwegen hoe zij de pensioenregeling het beste aan hun werknemers kunnen communiceren. Dit kan bijvoorbeeld via informatiebijeenkomsten, nieuwsbrieven, persoonlijke gesprekken of digitale platforms.

Wij adviseren werkgevers een te allen tijde een communicatieplan op te stellen waarin de uitgangspunten en doelstellingen van pensioencommunicatie worden geformuleerd. Wilt u meer weten over pensioencommunicatie en hoe u dit kunt inzetten om werknemers aan u te binden? Kijk dan op onze website pensioencommunicatie
 

Beheer van de pensioenregeling

Brengt een werkgever de pensioenregeling onder bij een pensioenuitvoerder dat voeren wij het beheer over de pensioenregeling uit. Wij maken duidelijke afspraken om uw HR-afdeling te ondersteunen. Een goed beheer van de pensioenregeling zorgt voor soepele processen. Wijzigingen moeten bijvoorbeeld tijdig en correct aan de uitvoerder worden doorgegeven om risico's zoals pensioenverlies of naheffingen te voorkomen. Het beheer omvat verder het administreren van de pensioenpremie, up-to-date houden van de regeling en controleren / monitoren van de pensioenuitvoerder. VLC & Partners ondersteunt hierbij, zodat u zich op uw kernactiviteiten kunt richten.

Wat kan VLC & Partners voor u betekenen

Wij zijn graag uw strategisch HR-partner. Wij ondersteunen u bij iedere stap in het proces, van het ontwikkelen van uw pensioenvisie en communicatiestrategie tot het samenstellen en beheren van de pensioenregeling. Ons adviestraject is samengevat in een handig stappenplan dat u hier kunt downloaden. Daarnaast kunt u op onze specialisten rekenen voor een bpf-onderzoek, collectieve waardeoverdracht, harmonisatietraject en due diligence onderzoek.

Veelgestelde vragen

Is een pensioenregeling verplicht voor werkgevers?

In Nederland is een pensioenregeling voor werkgevers niet verplicht, tenzij dit in de cao van de bedrijfstak is vastgelegd. Bij een verplichtgesteld bedrijfstakpensioenfonds (bpf) moeten werkgevers zich aansluiten. Buiten deze situatie is het een vrije keuze.

Wat gebeurt er als mijn werkgever geen pensioenregeling aanbiedt?

Als uw werkgever geen pensioenregeling heeft, moet u zelf voor uw pensioenvoorziening zorgen via een lijfrente, sparen of beleggen. Mogelijk ontvangt u hiervoor een hoger bruto salaris. Begin tijdig met pensioenopbouw voor uw financiële zekerheid in de toekomst.

Waarom zou een werkgever een pensioenregeling aanbieden?

Het aanbieden van een pensioenregeling helpt werkgevers talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden. Het toont goed werkgeverschap en zorgt voor tevredenheid en loyaliteit onder werknemers, aangezien het wordt gezien als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde.

Sonja Koopmans

Wilt u meer weten?
Sonja Koopmans staat voor u klaar.

Ik ben graag uw sparringpartner op het pad naar het nieuwe pensioenstelsel. Mijn kracht ligt in het adviseren in heldere taal over de te nemen stappen en het beheersbaar houden van financiële gevolgen voor zowel u als werkgever als uw werknemers.